Resan

Bråttom? Under vår resa hade vi turen att få sällskap av Andreas Jonsson som lyckades koka ner vår tre månader långa resa i tre minuter film. Scrolla ner för en utförligare summering i text.

Den 1:a juli 2016 påbörjade vi en rätt unik resa. På tre månader skulle vi besöka alla Sveriges 290 kommuner. Låter rätt överkomligt, eller hur? Krux nummer ett var att vi hade en snål budget med kraftigt begränsat utrymme för hotellnätter och restaurangbesök. Krux nummer två var att vi hade bestämt oss för att springa på åtminstone ett motionsspår i varje kommun. Kommunens bästa motionsspår dessutom. Detta krävde en hel del efterforskning, men vi hade god hjälp av våra vänner och följare som finns utspridda över landet. Även kommunerna själva har bidragit. När tiden var inne packade vi bilen full med träningskläder, ett tält och ett trangiakök. Sen var det bara att börja springa.

Sightseeing i Älvdalen två dagar innan resan började
Vi kommer ursprungligen från Malmö respektive Karlskrona, två städer i två av rikets allra sydligaste hörn. Det struntade vi i och inledde istället resan i den "lilla" kommunen Älvdalen. Vet alla var Älvdalen ligger? Det kanske ringer fler klockor om vi säger att vi började i Idrefjäll. Där skulle vi nämligen spendera sista veckan i Juni bland myrar och fjälltoppar på stenhårt träningsläger med orienteringsklubben Orion. Perfekt uppladdning tänkte vi. Philip åkte därifrån med en fotskada och kunde inte springa alls under resans tre första dagar. Först när vi rullade in till Benknäckarrundan i Strömsunds kommun var det soligt och vackert nog för att skadan skulle ge med sig. Och så kunde det se ut i bland. Den ene var skadad och den andre fick springa dubbelt. Systemet ledde till några spektakulära träningsdagar, men på det stora hela höll vi oss till planen att springa ungefär varannat spår. Samtidigt strövade den andre omkring och fotade, testade anläggningen och letade intervjuoffer. När vi var färdiga var det bara att hoppa in bilen igen. Fotografen fick köra medan den av oss som hade sprungit hade fullt sjå med att hinna sammanfatta sina intryck från spåret innan det var dags att upprepa proceduren vid nästa spår. Och så jobbade vi på, tre till fem spår och lika många timmar bilande om dagen, varje dag, tre månader i sträck. Nästan i alla fall. Vi hann med en riktig vilodag, annars pausade vi bara för att springa lite tävlingar. Som O-Ringen och SM i orientering.

När det började mörkna såg vi till att hitta någonstans att sova. Var det bra väder, vilket det ofta var just den här sommaren, så blev det tält. Regnade det så tog vi in på vandrarhem, eller så såg vi till att bli inbjudna i någon vänlig själs gäststuga. Ibland var det bra väder på kvällen och ösregn på morgonen. Då kände vi oss lurade. Ibland orkade vi inte slå upp tältet och hittade på alternativa lösningar. Det kunde sluta med en mysig natt i vindskydd, det kunde också sluta med att vi kände oss riktigt dumma.

Färdiga med resan!
Trots en del motgångar höll vi tidsplanen som planerat. Tre månader efter starten i Idrefjäll firade vi målgången med ett varv på femman i Bulltofta rekreationsområde (åtminstone Oskar, Philip var skadad IGEN) och brunch i Malmö rådhus med ingen mindre än Herr Borgmästare själv. I bagaget hade vi nu mer än 400 sidor text, 10000 bilder och oräkneliga intryck från de allra bästa motionsspåren landet har att erbjuda. Efter målgången flyttade vi omgående till Jämshög på gränsen mellan Blekinge och Skåne där vi gjorde ett allvarligt försök att sammanställa alla erfarenheter från resan till en bok. Några månader senare började vi publicera topplistan över landets 100 bästa motionsspår. Topplistan fick stort medialt genomslag och ska nu sammanställas till den där boken som vi hela tiden haft i siktet.

Sedan projektet inleddes har vi hunnit med otaliga medieframträdanden. Vill ni veta mer om hur radio, tidningar och olika bloggar valt att framställa jakten på Sveriges Bästa Motionsspår så har vi samlat en mängd artiklar och reportage under sidan Media.

Resebloggen

Under resan bloggade vi dagligen, så om du har lite tid över och suktar efter en ordentlig lektion i svensk geografi, matnyttiga resetips eller tjuriga inlägg om myggor med mera så är det bara att börja från början. Vill du få en snabbare överblick av resan kan du spana in våra månadssammanfattningar:

Juli
Augusti
September

För det mesta är det Philip som har skrivit blogginläggen, men en gång i veckan har Oskar delat med sig av sina tankar, helt ocensurerat. I det sista avsnittet sammanfattar han tankar och känslor om hela resan, från Idrefjäll till Malmö:

Oskar Uncut - La grande finale

Vissa inlägg är bättre än andra. Eller åtminstone populärare. De mest lästa inläggen är listade som "Läsarnas favoriter" i menyn till höger.

Spåren

På vår karta över Sveriges Bästa Motionsspår ser du alla motionsspår vi besökte under resan.