onsdag 29 mars 2017

Två flugor i en smäll

Det jag gillar mest med Stockholm är att naturen är så förbannat nära. Som Malmöbo måste man köra minst 1-2 timmar är att komma till vad jag anser är riktig skog men i Stockholm finns denna "riktiga skog" bara en kort löptur från city. På Norra Djurgården har Stockholmarna i hundratals år njutit av stadens naturnärhet. I Bellmans 33:e epistel låter sig Fader Movitz beundras av området: 

"Stolta stad!
Jag nu glad
förglömmer ditt prål
ditt buller, larm och skrål
dina slott och torn.
Movitz, blås i ditt horn!"

Vid Fiskartorpet på Norra Djurgården ligger ett av Sveriges mest historiskt intressanta motionsspår. Här anlades ett av de allra första motionsspåren i ett av de allra äldsta friluftsområdena med anor från 1500-talet. Första helgen i Maj passar vi på att slå två flugor i en smäll när vi dels besöker motionsspåret vid Fiskartorpet och på lördagen den 6:e Maj också deltar i Stockholm Trail Run. STR är bara ett av många spännande lopp som Marathongruppen arrangerar. För den som hellre gillar längre distanser, lerigare lopp eller kanske "musik-lopp" så finns det en hel uppsjö med olika alternativ att välja mellan, vi tror dock att just STR passar oss två motionsspårsälskande orienterare alldeles utmärkt. Vi har höga förhoppningar på att loppet ska fånga Stockholms naturnära kvaliteter och samtidigt bjuda på hård och härlig traillöpning. 









Inför detta loppet måste vi träna. Eller rättare sagt, Philip måste träna - om han ska slå mig. Philip kommer att lägga upp en del bilder på facebook i sin trailträning mot STR. Själv kommer jag inte anstränga mig mer än nödvändigt. Kanske jag skriver några blogginlägg om motivation, om mina förväntningar på loppet eller varför inte dela med mig av några tips och tricks till Philip om hur man bäst förbereder sig inför 10 kilometer traillöpning. Vi får se, hur som helst ska det bli kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar