torsdag 13 april 2017

Känslan av flyt - hur jag ska slå Philip.

Fredagen den 5:e maj går nattåget från Malmö som ska ta mig och Philip till Stockholm Trail Run.

Den stora frågan är såklart, vem kommer att vinna. 

Vem ska gå segrande ur striden?

Det ser inte bra ut för mig. Philip är bättre än mig på att springa. Mycket bättre. Han är både snabbare och uthålligare men trots det tror jag att jag kan slå honom. 

För det första ska jag se till att inte vara sjuk eller skadad. Om jag bara lyckas med det kan det vara så enkelt som att Philip är slagen redan på förhand - om han blir sjuk eller skadad.

För det andra ska jag se till att vara i så bra form det bara går. Veckan innan kommer jag dra ner på träningsmängden och optimera träningen för att vara så fräsch som möjligt på startlinjen. Jag kommer att fortsätta springa varje dag, men inte mer än 5-7 km om dagen, nästan bara väldigt lugnt, med några få inslag av snabbhet - för att locka fram fartkänslan ur kroppen.

För det tredje ska jag under loppet ta mig in i ett tillstånd av flyt. Ett tillstånd där tiden upphör existera och all information som når mitt medvetande överensstämmer med min målsättning, att räcka till randen av min förmåga. Detta tillstånd, när medvetandet befrias av den totala uppmärksamhet på uppgiften, kommer inte att göra mig snabbare, men det kommer skapa förutsättningar för mig att prestera på topp. Och om jag ska ha någon som helst chans att slå Philip är det precis vad jag måste göra.

Hur ska jag lyckas med detta då?
Jo, genom att sätta upp ett tydligt mål som jag hela tiden under loppets gång (löp?) kan kontrollera.
Jag vill verkligen kämpa hela vägen eftersom det innebär att jag gör vad jag kan i kampen mot det omöjliga, att slå Philip. Planen är att mitt mål under hela loppet ska vara att kämpa hårt. Hur vet jag att jag kämpar hårt? Jo, det gör ont. Jag ska alltså försöka lära mig att förknippa känslan av smärta med känslan av att uppfylla mitt mål. Denna mentala träning kommer ske i samband med alla smärtsamma löppass som jag har kvar inför loppet och den kommer ligga till grund för min seger mot Philip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar