söndag 17 juli 2016

Oskar uncut: Rödsprit, osexig mat och Jävla As

Jävla As, Satans Pest och Helvetes Rövhål. Kärt barn har många namn. Det faktum att vi (Philip) inte nämnt detta fenomen tidigare är helt sjukt eftersom det har präglat (läs förpestat) varje dag av denna resan. Någon (jag) får ta tag i detta. Välkommen till Oskar uncut. Dagens första ämne: Mygg. 

Det ska mycket till för att rubba min mentala balans. De gångerna det skett under resan (varje dag) så börjar jag skrika och slå mig själv på låren, på ryggen, i nacken och i ansiktet med enda syfte att utrota arten mygga. Jag vet att det är orealistiskt men det är min drivkraft. Det infernaliska surrandet, den närgångna oförskämdheten och kliet. Allt detta tillsammans blir för mycket för mig, jag tappar kontrollen. Det som gör detta extra outhärdligt är att Philip sitter bredvid mig lugn som en filbunke. Men hoppet lever. Kanske är det bara Norrland. 

Dagens andra ämne: Osexig mat. 
Vi försöker att äta billigt och enkelt. Ibland resulterar det i en "o-glamour" som är svår att finna sig i. Nedan följer min lista över resans hittills osexigaste rätter:

Plats nr 3: När vi avnjöt en kall burk vegetarisk ravioli, en baguette med svettig ost och två morötter på en sunkig gräsmatta mellan den gigantiska matbutiken och motorvägen i Skellefteå.
Plats nr 2: När vi delade på följande: Butikens billigaste brödlimpa, en burk rödbetssallad och en burk vattnig mini-keso i bilen på väg mot Luleå. 
Första plats! Uppspettad på varsin gaffel, varsitt lite för stort, lite för segt och alldeles för torrt köttstycke från ett värmeskåp på matbutiken i Gällivare tillsammans med en burk potatissallad. Avnjöts en regning dag inklämd i bilen på varsin sida växelspaken.

Dagens tredje superaktuella ämne: Smaken av T-röd. Kocken (jag) har precis fixat kroppkakor till mig och Philip. Som vanligt med hjälp av vårt trangiakök och en skvätt t-röd. På något märkligt sätt lyckas jag alltid med bedriften att få t-röd i munnen. Det smakar väldigt illa. Men kroppkakorna var ljuvligt goda.

Jag avbryts i maten av att det svänger in en bil på den annars tomma parkeringsplatsen här i Söderhamn. Det visar sig vara Christian Höijer, en sommarledig radioreporter som ska ut och springa Södergrenmilen innan det blir för mörkt. Innan han ger sig ut ger han oss numret till nyhetschefen på SR Gävleborg. Bara ett av många märkliga sammanträffanden som jag nu börjat vänja mig vid. Vem vet, kanske blir det radiodebut för mig imorgon. Oavsett så återvänder jag med ett nytt Oskar uncut nästa söndag. Tills dess, simma lugnt!

The making of  "Oskar uncut"

1 kommentar: