fredag 9 december 2016

Full fräs

Jag tänkte börja dagens veckosummering med att avslöja en liten hemlighet som inte alla känner till. Jag och Oskar är totala gröngölingar i författarbranschen. När vi stationerade oss i Jämshög och påbörjade vårt skrivprojekt visste vi inte mycket om vad som väntade. Vi bestämde oss för att vi skulle ta följande tre månader som de kom. Vi vågade inte hoppas på att vara färdiga med boken, enda målet var att när de tre månaderna var förbi så skulle vi faktiskt veta vad vi höll på med. I bästa fall skulle vi till och med vara någorlunda självgående när det i Januari skulle bli dags att ta projektet till nästa fas, det vill säga Hemmaplansfasen. Och dra på trissor. Efter två månader och en vecka börjar saker och ting faktiskt släppa.

Själv har jag fått ansvar för själva spåren. Jag rekar omdömen, bläddrar bland bilder och slänger ur mig texter i så rasande fart jag förmår. Ofta kräver det att jag för en stund lämnar spelbordet som gått och blivit vårt "kontor", sedemera översållat av anteckningblock, pennor och böcker. Inspirationen gömmer sig ofta på lite oväntade ställen i huset. Som i köket, eller sängen. Om helgerna sänder Vinterstudion, då är det inte helt ovanligt att jag hittar det jag söker i TV-rummets mjuka soffa.  

Påkommen i min inspirationsstund på rummet


Samtidigt som jag smyger omkring i husets all hörn sitter Oskar kvar vid kontoret och efterforskar för fullt. Med god hjälp av moderna forskningsartiklar såväl som uråldriga riktlinjer har han redan lyckats producera ett första utkast till kapitlen som ska skänka sammanhang åt resten av boken.

Tänk. Vi satt i nästan två månader och bollade idéer. När vi väl bestämt oss för ett koncept och effektiviserade arbetsprocessen lite så brann det av direkt. Nu är vi på gång. Första utkastet klart till jul?

Känner ni igen skyltarna? Direkt ur motionsspårsmakarnas egen bibel. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar